Sohva

Mikään ei ole niin helppoa kuin istahtaa sohvalle ja antaa ajan kulua. Tulevaa kautta ajatellen se ei ole paras tapa harjoitella.  Kun muistelen viime kesää, niin eniten tuskaa tuotti puttipeli. Ei sekään mitään todellista tuskaa ollut, mutta toki ärsyttää, jos kortissa on melkein joka kierrokselta useampi kolmen putin viheriö.

Matto tai parketti

Puttaamista voi treenata melkein missä vain. Parketin stimppi tosin näyttää kolmannelle kymmenelllä olevia arvoja ja karvamatossa taasen stimppi on ehkä 5. Kentillämme olemme tottuneet alkukaudesta noin 7-9 ja loppukaudesta ehkä 9 – 10 stimppeihin. Kyse stimpissä on siitä, kuinka pitkälle pallo viheriöllä valuu kun se stimppiraulasta päästetään matkaan. Lukuarvo kertoo montako jalkaa (30cm) vierimismatka on.

Raitti tai polku

Seuraava helposti toteutettavissa oleva harjoitus on kävely. Kierroksen aikana tulee köpöteltyä 7- 10 kilometriä. Sohva moodista noihin marsseihin siirtyminen on kova temppu. Niinpä kannattaakin normaaliin viikko (viikonloppu) ohjelmaan sisällyttää useamman kilometrin mittainen kävelylenkki. (Innokkaille hiihtäjille on toki hyvä harjoitus vitosen tai vaikka kympin suksiminen).

Sisähalli

Lyöntien harjoittelu edellyttää jo hiukan enemmän järjestelyjä. Golf-halleja on PKS:llä useita. Halissa löydään “pressuun”. Riippuu hallista, kuinka pitkä matka päätyyn on, mutta koskaa se ei ole 30-50 metriä enempää. Mukavaa lyöntiharjoitusta voi hakea myös simulaattorissa pelaamalla. Silloin on kyse siitä, että mailaa heilutellaan ison teltan tai korkeahkon huoneen kokoisessa sopessa. Kamerat mittaavat mailan liikerataan ja päättelevät pallon lähtönopeudesta ja suunnasta, mihin se saattaisi päätyä. Aika kivaa hommaa tämänkin.

Sohva

No entä sohvalla. Tarjolla on mielikuvaharjoituksen mahdollisuus. Mielikuvaharjoituksen heikko kohta on se, että lyönnit tapaavat onnistua tavallista paremmin. Se on vain kestettävä.